Tussendoortje 2 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ben Hans of Theo - WaarBenJij.nu Tussendoortje 2 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ben Hans of Theo - WaarBenJij.nu

Tussendoortje 2

Blijf op de hoogte en volg Ben Hans of Theo

18 Augustus 2013 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Ik geloof het Wel, of niet....

Wel gelovig opgevoed maar maak er geen gebruik meer van. Hoewel!? Eigenlijk ontkom je niet aan het begrip geloof of zels religie. Voorbeeldjes? goed, klein beginnen. Van mijn collega's kreeg ik een gelukspoppetje mee. Heeft meer dan een maand aan de tas gehangen voordat het zijn eigen geluk ging zoeken. Het heeft tot nu toe in ieder geval geholpen. Geloof ik er in!? Van dezelfde collega's een speld van de heilige Christoffel gekregen maar ik had gelijk al mijn twijfels. Het koppie van Christoffel straalde veel uit maar geen karakter. Aan mijn tas gespeld maar na 1 dag is hij er af gebroken. Ik had al zo,n idee, die redt het niet. Een steen van mijn moeder meegekregen. God is met me, staat er op. Ook werd me in Namen door een arabier verteld dat Allah met me mee reist. Goed hoor, loop maar mee, kan geen kwaad. De Camino is een oorspronkelijke Christelijk evenement. Overigens is de pelgrimage boetedoening in zijn nederigste vorm maar daar doe ik niet aan. Afstand zou wel eens te kort kunnen zijn om al mijn zonden uit te wissen. Nog meer? Stempels die we halen en als bewijs dienen dat we daadwerkelijk in de bedoelde plaatsjes zijn geweest halen we vaak op bij de kerk of Cathedraal. Ook in de dagelijkse spreektaal wordt het geloof genoemd. "Ik geloof het niet" of "Ik geloof het wel". Maar hoe die persoon er in zit is niet erg duidelijk. Anderen hoor ik wel eens zeggen "Ik geloof dat......." En dan komt er een heel verhaal maar niet over wat hij gelooft. Ik heb ook nog wel eens vernomen dat er een teken van boven komt. Dat klopt wel. Hans meerdere op zijn armen en 1 op zijn been en zelf mocht ik er ook drie begroeten. Theo geeft alleen een teken. Aan de ober of de waard van de tabac waar we koffie drinken. Theo beheert nl. de gezamenlijke portemonnee. Ook zouden we tijdens onze reis onszelf tegenkomen. Regelmatig mensen gezien die ons tegemoet liepen, vooral in Parijs maar niet een keer dat we elkaar aanstoten.. Hè, dat ben jij. Grappig dat het je bezig houdt al die raakvlakken met het geloof.

Vandaag komen we aan op een berg van 1500 mrt. Hoogte met daarop en groot kruis. Ik heb steentjes meegekregen van mijn geliefden, die erop vertrouwden dat ik hun stenen volgens de pelgrimsgewoonten bij de Tienduizenden andere stenen zou neerleggen. Ze geloofden in mij, kun je een liedje van maken trouwens. Het is een stimulans voor me geweest en het is gelukt. Geloofde er blijkbaar in.

Geloof, ik zit er midden in en wordt er op deze tocht dagelijks mee geconfronteerd. Maar ik geloof niet, geloof ik.

Geloof het....... of niet.

Ben

  • 18 Augustus 2013 - 15:10

    Lonneke:

    Of je nou gelooft of niet je krijgt er in ieder geval wel diepzinnige gedachten van ;-).

  • 18 Augustus 2013 - 17:06

    Caminofrans:

    Hoi Pelgrims,

    Het ga jullie bijzonder goed af. Nu al bij Cruz de Ferro! Daae moet je je stenen neergooien. De steem symboliseert een last. Het is een feest jullie dagelijks te volgen. Het herinert me aan munne tocht in 2012. Ik heb wel af en af de bus gepakt, maar dat mag een ouwe man zoals ik wel.
    Groet,

    Un buen camino,

    Caminofrans

  • 18 Augustus 2013 - 17:11

    Petra Rens:

    Mannen,

    Geloof het of niet maar ook dit is weer een mooi verhaal.
    Ongelooflijk dat jullie al zo ver zijn gekomen. Je zou het bijna niet geloven.
    Ik geloof in jullie dat jullie het gaan halen en ik ben er ongelooflijk trots op.
    Dat Theo het geld beheert geloof ik graag. Is bij hem in goede handen.
    Veel plezier de komende dagen!!!

    Petra Rens

  • 18 Augustus 2013 - 17:50

    Loes Jukes:

    Prachtig geschreven Ben, ik ben onder de indruk!!

    Groetjes Loes.

  • 18 Augustus 2013 - 18:47

    Marieke :

    marihuana is toch verboden in Spanje, geloof ik?

  • 18 Augustus 2013 - 18:49

    T. Vera En O. Gerard:

    dat je er mee bezig bent is al een goed teken, geloof ik.Succes verder. Nog een aantal dagen om er verder over te borduren, maar dat is geen mannenwerk, geloof ik. al hoewel er heel veel mannen met naald en draad bezig zijn.
    Maar jullie zijn goed bezig, ga zo door met onze hartelijke groeten

  • 18 Augustus 2013 - 22:08

    Ton Rozendaal (kennis Van Hans):

    Hi Ben,

    Ik ken je niet persoonlijk maar wilde toch even reageren.

    Je verhaal gelezen. Waarom wordt je geen columnist? Prachtig verhaal. Groeten aan Hans.

    Ton Rozendaal

  • 18 Augustus 2013 - 22:17

    Yvonne:

    Wat een scherp en goed geschreven stuk en een genot om te lezen!
    Mannen wat gaan jullie lekker, nog even en jullie zijn er! Zal de verhalen dan wel heel erg gaan missen. Maar zover is het nog niet......kijk dus uit naar de rest!
    Succes!

  • 18 Augustus 2013 - 22:36

    Hans En Yvon:

    Jezelf tegenkomen hmmm. Dat kan toch alleen als jezelf eerst kwijt raakt. En als je jezelf dan kwijt geraakt bent en je wilt jezelf weer tegenkomen dan ga je toch niet zoeken op plaatsen waar je nog nooit geweest bent. Nee, volgens mij zijn jullie meestal te nuchter om jezelf tegen te komen.

    Met nog 300 km te gaan is het 'Eind van de wereld' nabij. En nu jullie toch een religieus pad zijn ingeslagen zal ik een notitie op mijn voordeur plakken voor het volgende bezoek van de jehova getuigen. Als die weer gaan beweren dat het eind van de wereld nabij is, kan ik ze melden dat ze er 2500 km naast ziiten.

    All met allah, om maar even in dezelfde sfeer te blijven, wordt het toch lastig om het gehele religieuze gedeelte goed te begrijpen. Neem nou die steentjes, die worden door al die pelgrims op 1 hoop gegooid. Ik dacht dat ze, net zoals sint johannes en de heilige gertruda toe ze door hun vader met een zak steentjes het bos in werden gestuurd, bedoeld waren om de weg naar huis te vinden. Maar het kan zijn dat ik de bijbelverhalen door elkaar gooi.

    Forest Gump beware.

    Hans en Yvon

  • 18 Augustus 2013 - 23:13

    Christine & Paul:

    High pelgrim Ben wat een prachtig en geloofwaardig verhaal.
    Wij hebben er ongelovelijk van genoten. En of je nu gelooft of niet, als je maar in jezelf blijft geloven.
    Nou mannen nog een paar dagen te gaan,.
    jullie gaan het redden, ongelovelijk!!!!!

  • 19 Augustus 2013 - 08:11

    Lars Ruitenbeek:

    hey hans heb je ook van die mooie bespiegelingen of denk je alleen maar zouden ze het wel redden zonder mij op de bank? Geloof het of niet, we doen t prima! Natuurlijk wel in jouw geest...

  • 19 Augustus 2013 - 08:32

    Petra Lagas:

    Geweldig stuk weer
    Erg leuk om te lezen
    Levert duidelijk veel inspiratie op dat lopen
    Ons geeft het weer veel leesplezier!!
    Over een paar dagen de eindstreep,
    Flikken jullie maar mooi even

    Hoeraatje voor de mannen
    En de tegengekomen vrouwen natuurlijk
    Tegen de tijd dat jullie je einddoel bereiken

    Moeten jullie eens achteromkijken
    Alles wat daar ligt hebben jullie samen overwonnen
    Avonturen te over
    Retetrots zijn we op jullie!!!!!

  • 19 Augustus 2013 - 08:46

    Fred Van Wijk:

    Ik geloof ....... dat er een nieuwe schrijver is opgestaan. Klasse geschreven!!!!

  • 19 Augustus 2013 - 12:41

    TONY EN JAN:

    GELOOF HET WEL OF NIET,MAAR WIJ VINDEN JULLIE PRESTATIE GEWELDIG.

  • 20 Augustus 2013 - 11:33

    Nico Molenaar:

    Hallo Ben,

    Je hele leven blijft de bagage bij je, natuurlijk verlies je wel eens wat soms ongemerkt en als dat niet zo is dan is er hard aan gewerkt.
    Maar zo te horen heb je je bagage wel op orde.

    Groet nico

  • 20 Augustus 2013 - 15:53

    Maurice:

    Ik geloof er niets van

  • 20 Augustus 2013 - 17:29

    Riet En Jan Rutteman:

    Al lopende zijn jullie aardig aan het filosoferen over het mysterie van de werkelijkheid dat ons verstand te boven gaat. Wel goed om met beide benen goed op de grond te blijven lopen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben Hans of Theo

Actief sinds 09 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1451
Totaal aantal bezoekers 68217

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 15 September 2013

Van Spaarndam naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: