Navarra - Reisverslag uit Lácar, Spanje van Ben Hans of Theo - WaarBenJij.nu Navarra - Reisverslag uit Lácar, Spanje van Ben Hans of Theo - WaarBenJij.nu

Navarra

Blijf op de hoogte en volg Ben Hans of Theo

31 Juli 2013 | Spanje, Lácar

Om zes uur gaat het licht aan en zien wij de eerste wandelaars al vertrekken. Omdat wij niet zo ver gaan vandaag, hebben wij afgesproken uit te slapen tot half acht. Wij wisten niet dat wij vanaf half zeven de enige nog op de zaal zouden zijn. Zijn er toen maar uitgegaan en eerder op pad. In het eerste dorpje na Ronchevalles ontbeten. Het wandelt wel leuk, je herkent lopers, je wordt herkend door lopers en vreemdelingen die je Bon Camino toewensen. Wij gaan vandaag proberen Larasoana te bereiken. Wij lopen op met een Hongaarse uit Budapest, Dorothy. Wanneer wij de Alberge bereiken in de Larasona, blijkt die vol, maar er zijn nog twee pensions, nummer 1 vol, dan naar nummer 2, heeft nog 1 dubbelbed in een kamer. Wij geven deze weg aan Hongarije en gaan opzoek naar iets anders. In een hotel buiten het dorp een twee persoonskamer gevonden en geboekt. Toen geprobeerd om op de kamer van de Hongaarse één persoon op de grond te laten slapen. De eigenaar wilde dit niet, maar ging uiteindelijk bellen voor een éénpersoonskamer en jawel in het hotel waar wij ook al een kamer hadden. Dus de nacht redelijk luxe doorgebracht. In de avond nog wel even op en neer naar het dorp voor avondeten. Het pelgrimsmenu. Het is niet alleen het eten wat dit aantrekkelijk maakt maar de mensen met wie je aan tafel zit. Het waren deze keer Italianen, met af en toe wat vertaal hulp, een heerlijke tafel conferentie. Zij wisten al wie wij waren en waar wij vandaan kwamen. Zij hadden namelijk met een Ier gewandeld en die had hun vertelt over onze pauzes met schoenen en sokken uit. Ier, jawel Roy die de Pyreneeën het eerste uur met ons meeliep. Na de maaltijd snel naar het hotel voor de nodige nachtrust. Het hotel was inclusief ontbijt, dus daar van genoten en toen op weg naar Pamplona. Hier hadden wij een hotelletje in de binnenstad geboekt en zouden wij, als ze een auto konden huren, Anneke en Loes ontmoeten. We stappen de deur uit, lopen het pad af, slaan de hoek om en botsen bijna tegen de Hongaarse aan. Zij vond het gezellig en is met ons meegelopen tot aan Pamplona en daar zijn onze wegen gescheiden. Minder leuk vonden wij het, dat wij met vier man sterk hadden horen zeggen 15 euro, ze moest echter smorgens 50 euro afrekenen. Dus pension Camino in Larasoana kunt u beter niet naar toe gaan. In het hotel koste de éénpersoonskamer 57 euro, met eigen bad, douche en toilet. Wat een afzetter. Vlak voor Pamplona haakte Ben even af. De plaatselijke schoenmaker kon nieuwe hakken onder zijn schoenen zetten. Hij komt later naar het hotel.
Er is vandaag ergens iets mis met onze gezonheid. gegaan. Iets verkeerds gegeten waarschijnlijk.
Heel jammer nu net onze vrouwen op bezoek zijn. Er is de volgende dag geprobeerd om te ontbijten, maar dat viel niet mee. We zwaaien de meisjes uit in hun hippe rode fiatje en besluiten ondanks onze gesteldheid toch te gaan lopen. Het zijn maar 16,5 kilometer geworden. Wel grotendeels bergop met achterons een steeds kleiner wordend Pamplona. Het lijkt ons beter om de middag te proberen te rusten en aan te sterken, dan door te lopen met een rode waas voor de ogen. In Urtega de pelsgrimherberg genomen. Gelet op de reeds afgelegde kilometers kunnen wij ons nog wel een paar dagen pauze permitteren.
Wij zijn nu 60 dagen onderweg, de tijd is omgevlogen. Nog 40 dagen om het in 100 dagen te doen. Met minder dan 850 kilometer te gaan, moet dat ruimschoots lukken.
Vandaag waren er twee weer zo goed als opgeknapt, bij de derde viel het nog niet mee. Toch om 07:00 uur gaan lopen en proberen wat kilometers te maken. Het zijn uiteindelijk 26 kilometers geworden.
Er lijkt een verschil te zijn tussen het weekend en doordeweeks dagen. Dit weekend kwamen wij hordes mensen tegen op de Camino, nu sporadisch één. Zou er zo iets zijn als weekend camino lopers?
Vanmorgen kort contact gehad met een jonge vrouw uit Azië, we zagen elkaar al dagen, maar het kwam er niet van. Toen wij vertrokken was zij nog bezig met haar tas. Bij onze tweede stop komt ze voorbijlopen, met de mededeling, hallo lange tijd niet gezien, maar dan in het Engels. Zij loopt alleen niet hard maar wel gestadig door. Of te wel zo als er werd opgemerkt, "de slak en de haas vieren gelijk Pasen". Vandaag ook bericht gehad van Anneke en Loes, zij hadden de eerste dag volbracht, veel contacten onderweg, heel leuk.
Het blijft erg warm. Het koren is al van de velden en we lopen nu door wijngaarden en olijfbomen. In kleine plaatjes krijg je voor een habbekrats koffie of een frisje. Veel watertap punten sinds we in Spanje zijn, maar water is niet altijd drinkbaar. Wel lekker om het hoofd even onderste dompelen.
Sinds ons buikloop dag maar even overgeschakeld op flessen water. Vanmiddag zien we op ons pad een stofwolk tegemoet komen en voor we het weten maken we deel uit van een schaapskudde inclusief herder. We respecteren elkaar en na het passeren gaat ieder zijn eigen weg.
Over 2 dagen zitten we in Logrono en dan op naar Burgos!

Ben, Hans en Theo

• 31 Juli 2013 - 21:27

Petra Lagas:

Hallo (buik)lopers,

Wat fijn te horen dat jullie weer wat opknappen. Al die wc-bezoeken en buikkrampen doen de kilometets geen goed om van de afleiding van ál de uitenlandse schonen nog maar te zwijgen......Jan wil ineens óók gaan lopen........;-)
    Geniet er van met zn allen, de eindstreep komt steeds dichterbij!!! Groetjes van ons x

• 31 Juli 2013 - 21:28

Jelle En Sophie:

Klinkt weer goed pelgrimvaders! (behalve die buikloop dan).

Leuk al die contacten (met zowel mens en dier), de wijngaarden en de olijfbomen. Leuk ook dat jullie faam onder medepelgrims gestaag groeit.

Hoe bevalt de paella?

Groet,

Jelle en Sophie

• 31 Juli 2013 - 21:42

Cor:

Kijk nu zijn jullie in het land van de pelgrim menu's tussen de 8 en 10 euro en soms voor die prijs een fles wijn erbij als met 3 personen bent.
    En als je koffie of bier neemt zit er altijd wat te knabbelen bij.
    Over weekend pelgrims gesproken soms zie je in een dorpje een bus stoppen laad daar de mensen uit en 20 km verder pikt hij ze weer op hebben ze ook even de sfeer geproefd.
    Maar het verslag is weer top ga zo door mannen.

• 31 Juli 2013 - 22:15

Gerard En Bernadet:

Hoi lieve mannen,
    fijn dat het beter met jullie gaat,Vertrouw alleen het flessenwater nog maar hoor!
    wat een oplichter met zijn 50euri,s ipv 15 euro's.
    Ik heb het altijd al gedacht, ik werk voor een Spanjaard en ze zijn niet te vertrouwen. Of scheer ik nu alle Spanjolen over een kam?
    Wat een prachtige en leuke foto,s hebben jullie gestuurd, ik zie jullie steeds bruiner en slanker worden. Komt er ook al een six-pack te voorschijn?
    Zullen de vrouwen wel spannend vinden. Ik hoop dat de zin en de lol erin blijven, maar dat zal wel lukken,toch?
    Hier gaat het het weekend opnieuw warm worden, we zetten onze voeten maar even in de Noordzee.
    Veel kracht enplezier met z,n allen!
    Doe voorzichtig en lieve groet van Bernadet en Gerard

• 01 Augustus 2013 - 07:56

Paul & C Hristine:

Hoi schijtlijsters, volgens mij hebben die maffiozen wat extra olijfolie in jullie eten gedaan. Zo op de de foto te zien hebben ze al lol. Hoop dat de broekhoest voorbij is met dit warme weer. En lopen boys dan halen jullie Loes en Anna misschien nog in en kunnen jullie samen nog wat km maken. Geniet er nog volop van wat het einde van jullie camino is in zicht. Ga zo door en we zien uit naar jullie volgend verhaal.
    En Hans weet je nog dat je tegen ons zei: als ik in ieder geval Abcoude maar haal.
    Nou het gaat je lukken Santiago te halen, samen met Theo en Ben.
    Groetjes van Paul en Christine

• 01 Augustus 2013 - 10:17

Rob Hoolwerf:

Richting Burgos op de hoogvlakte..dat is behoorlijk heet en droog. Neem veel drinkwater (in flessen) mee.
    Onderweg zul je veel ooievaar kolonies zien. Verderop de picos de europa....Heel mooi.
    Veel sterkte en keep the good life!

• 01 Augustus 2013 - 17:36

Hans + Yvon:

Nog even voor de statistieken, worden de kilometers die jullie buiken gelopen hebben extra geteld?

Hier wordt het morgen 36 klein nulletje C. Dat is ook best zwaar hoor ;-)

Hans en Yvon

• 01 Augustus 2013 - 19:10

Marieke Van Der Wal:

Wat een prachtige verhalen.
    Ik ben een trouwe volger en leef mee met jullie geweldige tocht!
    Heel veel succes en geniet van al die mooie ontmoetingen. De ontberingen moeten jullie maar op de koop toe nemen....
    Doe de groeten aan Loes!

Marieke

• 01 Augustus 2013 - 19:30

Ton En Mam:

Jongens nog maar 800 km. hé hé maar houd er de moed maar in want...ALS JE DE MOED IN JE SCHOENEN LAAT ZAKKEN, DAN KOM JE NIET VOORUIT.

Een zak vol liefde en groetjes van Mam en Ton

• 01 Augustus 2013 - 20:10

Hans + Yvon:

De puzzel van vandaag was niet makkelijk maar ik denk dat ik de oplossing heb:
    De schapen hebben 2 omgekeerde omega tekens op hun flank staan. Een omega is in ons alfabet een 'Z' en is de laatste letter van ons alfabet. Omgekeerd blijft die een 'Z'. Jullie lopen tussen de schapen door dan moet de oplossing wel zijn: 'Nog even door-ZZ tot het einde!'

Doe volgende keer maar weer een 2-sterren puzzel, voor een 5-sterren is het te warm.

Hans en Yvon.

• 03 Augustus 2013 - 00:07

Anja De Rover:

Hoi Hans, Theo en Ben,
    Wat een mooie verhalen. Het valt niet altijd mee, maar jullie zijn wel enorme doorzetters en maken heel wat mee. Wat leuk, dat Loes en Anneke een stukje van de route lopen.
    Hier is het heerlijk zomerweer. Santpoort viert zijn feestweek. We hebben lekker vakantie en genieten. Tijd om met vrienden en familie af te spreken en leuke dingen te ondernemen, niet zo spectaculair als jullie reis, maar een heerlijke tijd. We wensen jullie een goede verdere reis en zijn benieuwd naar de nieuwe verhalen! Groetjes van Pim en Anja

• 05 Augustus 2013 - 23:02

Lies:

Hoi Hans,
    Zojuist weer eens even bijgelezen mbt jullie avonturen van de afgelopen drie weken. Zelf was ik op vakantie in Engeland. Ook daar was het warm! Ik lees daarom met des te meer respect jullie verhalen over het lopen in de hitte. Gegeven het feit dat jullie al in Spanje zitten zullen jullie ongetwijfeld het gestelde doel halen. Het lopen dwingt je om te focussen op de primaire levensbehoeften ( eten, drinken en slapen). Maar doet het ook nog iets met de geest? Succes met het file-lopen in Spanje.
    Groet, Lies